„Opracowanie wniosków i rekomendacji dla edukacji i szkolnictwa wyższego w oparciu o dane z projektu

„Kompetencje przyszłości kluczem do rozwoju technologicznego Polski” oraz dodatkowe źródła”

Termin realizacji 01.11.- 31.12.2024

Głównym celem realizacji zleconego zadania jest opracowanie wniosków i rekomendacji dla edukacji i szkolnictwa wyższego.

Działanie nr 1 – Analiza wniosków z realizacji zadań 1-4 w projekcie „Kompetencje przyszłości kluczem do rozwoju technologicznego Polski”
Analizie poddane zostaną wszystkie rezultaty działań zrealizowanych w ramach zadań 1-4, czyli (1) Diagnoza stanu faktycznego poziomu kompetencji przyszłości, (2) Pilotażowy program budowania kompetencji przyszłości skierowany do wybranej grupy, (3) Sformułowanie rekomendacji planu rozwoju kompetencji przyszłości na kolejne lata oraz (4) Bieżące wsparcie inicjatyw mających na celu propagowanie rozwoju kompetencji przyszłości.
Szczególna uwaga zostanie poświęcona rozumieniu kompetencji przyszłości przez badanych przedstawicieli systemu szkolnictwa oraz ich ocenie obecnej sytuacji. Przeanalizowana zostanie ocena potrzeb w zakresie narzędzi ewaluacji, które pozwolą na monitorowanie rozwoju kompetencji przyszłości wśród uczniów oraz działań wspierających kadrę dydaktyczną. Na tej podstawie zostanie opracowana lista potencjalnych barier i wytycznych dotyczących silniejszego osadzenia kompetencji przyszłości w systemie edukacji formalnej. W oparciu o analizę wniosków z programu pilotażowego budowania kompetencji danych, sformułowane zostaną rekomendacje dotyczące realizacji programów ukierunkowanych na rozwój kompetencji przyszłości. Dzięki analizie wsparcia istniejących inicjatyw opracowane zostaną dodatkowe wytyczne dotyczące gromadzenia i udostępniania wiedzy na temat działań wspierających rozwój kompetencji przyszłości i przygotowania polskiego społeczeństwa na nadchodzące zmiany technologiczne. Opracowane w tym działaniu rekomendacje i wytyczne będą uwzględniały kontekst nowych polityk publicznych i inicjatyw ukierunkowanych na rozwój kompetencji przyszłości, opublikowanych lub rozpoczętych po zakończeniu projektu.

Działanie nr 2 – Analiza strategii rozwoju kompetencji przyszłości wybranych krajów europejskich wraz z opracowaniem katalogu dobrych praktyk, przydatnych z punktu widzenia polskich potrzeb w tym zakresie
Aby wykorzystać możliwości przyszłości, państwa muszą budować systemy umiejętności, które wyposażają ludzi w odpowiednie umiejętności i zapewniają możliwości ich pełnego wykorzystania w gospodarce i społeczeństwie. Dlatego europejski program na rzecz umiejętności wyznacza cele w zakresie podnoszenia kwalifikacji (doskonalenia istniejących umiejętności) i przekwalifikowania (szkolenia w zakresie nowych umiejętności). Komisja Europejska ogłaszając rok 2023 rokiem umiejętności wychodziła z założenia, że rozwój kwalifikacji, na które jest popyt, przyczynia się do zrównoważonego wzrostu, prowadzi do większej innowacyjności i poprawia konkurencyjność firm. Rośnie świadomość roli kompetencji dla gospodarki i zrównoważonego rozwoju, dlatego coraz więcej państw, także spoza UE tworzy własne strategie kształcenia, które mają uwzględniać wyzwania przyszłości.
Analiza obejmie swoim zakresem wybrane państwa europejskie, które wdrożyły strategie rozwoju kompetencji ukierunkowane na kompetencje przyszłości. Wśród nich znajdują się zarówno państwa o PKB wyższym, jak i zbliżonym do polskiego. Wybór bierze także pod uwagę zróżnicowanie regionalne i uwzględnienie państw tzw. „nowej UE”. Na liście propozycji znajdują się: Irlandia, Wielka Brytania, Łotwa, Bułgaria, Finlandia i Estonia.
Na podstawie analiz opracowany zostanie katalog dobrych praktyk wzmacniających kompetencje przyszłości, istotnych z punktu widzenia planowania działań w Polsce.

Działanie nr 3 – Opracowanie rekomendacji działań wraz ze wskazaniem kluczowych obszarów interwencji

Ostatnim etapem prac w ramach Zadania będzie synteza wniosków z zadań w projekcie „Kompetencje przyszłości kluczem do rozwoju technologicznego Polski” i opracowanie rekomendacji działań ukierunkowanych na rozwój kompetencji przyszłości w polskim społeczeństwie. Istotną częścią opracowania będzie wskazanie kluczowych obszarów interwencji dla nauki i szkolnictwa wyższego. Będzie ono uwzględniało potencjalne synergie z politykami i inicjatywami podejmowanymi przez inne resorty i agendy rządowe. Wskazane zostaną priorytety, istotne z punktu widzenia wprowadzania kompetencji przyszłości do systemu edukacji formalnej na poziomie wyższym w celu wyrównania różnic w umiejętnościach oraz budowania społeczeństwa, które jest gotowe na wyzwania przyszłości.